Koninklijke Drukkerij De Vries slaat slag in efficiency en duurzaamheid
Aan tafel zit een schat aan ervaring in verpakkingsdruk. Robbert Amse, commercieel directeur bij Wifac, Corné van der Velden, commercieel directeur van MacManiac, salesmanager Jouke Osinga en algemeen directeur Bert Teunissen van Drukkerij De Vries. Het gesprek gaat over een primeur in offset: drukken met Extended Gamut als vervanging van Pantone. Opdrachtgever voor de eerste grote order met deze toepassing is Clipper Tea, een Engels merk dat de wereld verovert. Het verhaal begint bij directeur Bert Teunissen, die na zijn aanstelling bij Drukkerij De Vries. In 2020 inzag dat investeren noodzakelijk was en er bovendien van overtuigd was dat Extended Gamut levensvatbaar zou moeten zijn in offset.
Wat is Extended Gamut?
Extended Gamut betekent dat je niet alleen drukt met de basiskleuren cyaan, magenta, geel en zwart, maar met nog extra, sterke secundaire kleuren. Bij Drukkerij De Vries heeft de zevenkleurenpers de vier proceskleuren plus oranje, groen en violet. Met die zeven kleuren kunnen bijna alle Pantone-kleuren worden opgebouwd. De voordelen in milieu en efficiëntie zijn groot: minder inkt mengen, minder voorraad houden, minder restinkten, minder persreiniging, eenvoudigere productieplanning, simpelere proofing en lagere inschiet. De positieve impact is meteen duidelijk. Bijkomend voordeel: een kortere time-to-market.
Zevenkleurenpers
Bert Teunissen kreeg akkoord van de aandeelhouders en in januari 2021 werd de zevenkleuren K&B-pers bij Wifac gekocht. Negen maanden later was de pers operationeel. ‘We hebben toen snel geschakeld met de zeer ervaren specialisten van MacManiac met de vraag of we konden beginnen met Extended Gamut. We wilden drukken op de achterzijde van het karton, wat uiteraard een niet onbelangrijk detail is. De reden daarvan is dat onze opdrachtgever Clipper Tea om hun duurzaamheidsvisie te tonen, een organische uitstraling wil en daarom graag de achterzijde van de verpakking wilde bedrukken.
Nieuw in offset
Corné van de Velden van MacManiac: ‘Wij hebben veel ervaring met Extended Gamut in flexo, diepdruk en digitale productieprocessen. In de offsetwereld is het nog geen gemeengoed om in zeven kleuren te drukken, maar nog redelijk nieuw en uniek. Met behulp van GMG OpenColor en ColorProof kunnen we de beste separatie- en proofing-profielen genereren, die het kleurmanagement optimaal verzorgen. ’Dat klinkt heel technisch, maar het komt erop neer dat door dit systeem het drukresultaat exact te voorspellen is. Als de klant de proef goedkeurt, weet hij zeker dat het drukresultaat exact hetzelfde zal zijn.’
Ervaring
Van der Velden benadrukt dat alles eerst grondig is besproken met Drukkerij De Vries, want er kan veel misgaan. De pers moet bijvoorbeeld stabiel drukken en het is belangrijk te weten met welke drie extra kleuren De Vries drukt. ‘GMG OpenColor is het hart van je kleurmanagementsysteem. Zolang de pers stabiel blijft, sluiten de unieke spectrale profielen die we hiervoor gebruiken er naadloos op aan. Het GMG ColorProof-systeem in combinatie met de Epson SureColor P5000 printer wordt steeds belangrijker. Het maakt van de proofing-printer bij Drukkerij De Vries een echte “drukpers simulator”. Het is nu makkelijker om veranderingen te laten doorrekenen zonder dit te hoeven controleren op de pers.’
Geen tolerantie
Een slim en efficiënt systeem dus, waarmee op allerlei fronten voordelen worden geboekt. Maar het drukken gebeurt uiteindelijk op de grote K&B-pers, waarover ze bij Drukkerij De Vries sinds de eerste twee persen werden aangeschaft, zo enthousiast waren dat er nog één werd besteld. Robbert Amse, commercieel directeur van Wifac: ‘K&B-persen zijn zeer nauwkeurig. Je ziet geen tolerantie in raster en puntverbreding. Die stabiliteit en de hoge constante drukkwaliteit, zijn de sterke troeven. Dat is belangrijk als je in Extended Gamut wilt drukken. Voorspelbaarheid is ook een sterke troef. De camerasystemen op de pers controleren de kleuren continu en stellen die automatisch bij. Maar even belangrijk is de kennis van onze mensen, onze serviceorganisatie en het projectmanagement. We leveren turn-key op en hebben 24/7-service, heel belangrijk voor De Vries Vouwkartonnage, omdat ze in ploegen werken.’
Duurzame klant
De eerste klant die profiteert van de nieuwe manier van drukken, is dus de Britse theeproducent Clipper Tea. Jouke Osinga: ‘Onze klant Clipper Tea heeft 200 artikelen als je kijkt naar smaken en kleurencombinaties. In totaal hebben we te maken met 300 verschillende kleuren en dat is tijdrovend als je dat allemaal in Pantone moet doen. We hebben inmiddels ervaren dat we met Extended Gamut 96% van alle kleuren perfect kunnen drukken zonder Pantone en dat 4% een zeer acceptabele kwaliteit heeft. ’Algemeen directeur Bert Teunissen kijkt tevreden terug op het project. ‘Onze drukkers zijn trots dat wij de eersten zijn.’ En de klant zelf? Die is zeer tevreden. Sarah Pollard van Ecotone, het moederbedrijf van Clipper Tea: ‘Voor Clipper staat duurzaamheid centraal in alles wat we doen. Dus de beslissing om over te stappen op het gebruik van de technologie van een uitgebreid kleurenspectrum was voor ons een natuurlijke stap. We kunnen nu inktverspilling verminderen, wat helpt om onze impact op het milieu te minimaliseren.’